“وش القفص” ل سارة الذهبي يتصدر الأعلى مبيعًا في معرض الكتاب بالإسكندرية

علي الشيخ15 أكتوبر 2020
سارة الذهبي

 

 

كتب: سامح علي

 

أعلنت دار “تويا” للنشر والتوزيع، قائمة الكتب الأكثر مبيعًا بنجاحها بمعرض الإسكندرية الدولى للكتاب، حيث تصدرت كتب سارة الذهبي المبيعات بمجموعتها “فيها حاجة حرشة و خلطة عمري وأخيرًا كتاب “وش القفص”.

 

حيث تمتاز كتابات سارة الذهبي بأنها خفيفة ومرحة وتناقش الموضوعات الأسرية والشبابية بطريقة كوميدية جعلتها من الكاتبات التي تحتل صدارة الكتابة الساخرة خلال السنوات الأخيرة.

 

من جانبها كتبت سارة الذهبي على غلاف كتابها الأخير: “أن كلنا بنحب نختار ومن وش القفص.. مش بس وإحنا بنشتري خضار وفاكهة.. لأ.. حتى في علاقتنا بندوَّر على وش القفص.. عشان نبعد عن البايظ اللي متداري ومش شايفينه… واللي شكله يفتح النِّفس بس لما تركز فيه تلاقيه مدوِّد وخدَّاع.. واللي عامل فيها كويس وكله سوس من جوَّه! عايزين “البيرفيكشن” أو بالعامية عايزين كل حاجة مظبوطة بالشعرة زي ما الكتاب بيقول.

 

مضيفة: بندور في ساقية الحياة عشان كل تفاصيل عيشتنا تكون على الفرَّازة! في تربية ولادنا.. في ستايل حياتنا.. في علاقتنا.. في شغلنا.. وهي دي فكرة الكتاب.. إننا نجيب الحلو من هنا على الحلو من هنا.. عشان نعمل حاجة أوستيك… حاجة يتقال عليها وش القفص بصحيح.

الاخبار العاجلة