السيسي عن تنظيم الدعم في رغيف العيش: “أرجو أن كلامنا يصل للناس صح ومايتمش إساءة استقباله”

علي الشيخ3 أغسطس 2021آخر تحديث :
السيسي
السيسي

قدم الرئيس عبد الفتاح السيسي شكره للمرة الثانية لكل من ساهم في بناء “سايلو فودز”، قائلًا: “مرة تانية بشكر الجميع”.

حيث ذكر رئيس الجمهورية: “وأرجو أن كلامنا عن عملية تنظيم الدعم في رغيف العيش يصل للناس صح ومايتمش إساءة استقباله، إحنا عاوزين نعمل شكل متوازن علشان نحقق الـ8 مليارات جنيه للتغذية المدرسية، وكل وزارة هناخد منها نسبة في الموازنة العامة علشان نوفر الـ8 مليارات المطلوبين للتغذية”.

من جانبه قال الرئيس عبدالفتاح السيسي إنه مسؤول بشأن الإعلان عن رفع ثمن رغيف الخبز أمام جميع المصريين.

على صعيد متصل ذكر الرئيس السيسي في افتتاح المدينة الصناعية الغذائية «سايلو فودز» بمدينة السادات بمحافظة المنوفية، وعدد من المشروعات الأخرى بمدن الدلتا: “زي ما أنا داخل على حياة كريمة عشان أغير حياة الناس، لازم نتكلم في سعر رغيف العيش، وفي ناس تقولي ما ترمي الأمر على الحكومة، لأ أنا اللي بقول»، وتابع: «الناس هتقول محدش يقرب من رغيف العيش، لأ هنقرب، لأننا جادون وشرفاء”.

وواصل: “جه الوقت إن رغيف العيش أبو5 صاغ يزيد ثمنه، أنا اللي هشيلها قدام ناسي وبلدي، بقولها على الهواء قدام كل المصريين، الكلام ده لازم يتوقف، وسنعيد تنظيم هذا الأمر، ومش بقول نغليه أوي زي ما بيكلفنا 65 قرشا”.

جديرًا بالذكر جاء ذلك خلال افتتاح الرئيس المدينة الصناعية الغذائية “سايلو فودز” بمدينة السادات بمحافظة المنوفية وعدد من المشروعات الأخرى بمدن الدلتا.

الاخبار العاجلة